Minister Cyfryzacji Informacja

Szanowni Państwo,

na stronie Ministerstwa Cyfryzacji opublikowaliśmy pierwszy raport „Polska w zasięgu
stacjonarnego dostępu do internetu”. Przygotowano go na podstawie danych zebranych
według stanu na dzień 30 czerwca 2024 r. na stronie internet.gov.pl, która obsługuje System
Informacyjny o Dostępie do Usług Stacjonarnego Internetu Szerokopasmowego (SIDUSIS).
System ten prowadzony jest przez Ministra Cyfryzacji oraz Instytut Łączności – Państwowy
Instytut Badawczy.
Raport to dla samorządów kopalnia wiedzy nie tylko o skali białych plam w danej Jednostce
Samorządu Terytorialnego, ale również o planowanych inwestycjach i popycie na usługi
szerokopasmowe. Od momentu udostępnienia systemu obywatelom, a więc od 1 stycznia
2023 r. do końca czerwca 2024 r. przez stronę internet.gov.pl zgłoszono ponad 97 tysięcy
zapotrzebowań na dostęp do szybkiego internetu stacjonarnego. Ilu z nich dokonano
w Państwa gminie/powiecie? Na to pytanie odpowiedź również znajduje się w raporcie.
Prezentowane w nim są dane dla całego kraju, które przedstawiają kompleksową informację
o możliwościach uzyskania usługi dostępu do stacjonarnego internetu szerokopasmowego
w budynkach lub nieruchomościach o urzędowo ustalonych adresach. Jest to pierwsze tego
typu opracowanie z podziałem na każdą jednostkę samorządu terytorialnego. Oprócz
kompleksowego raportu dla całej Polski przygotowaliśmy także 16 raportów dla każdego
województwa z osobna. Z kolei na stronie internet.gov.pl każdy zarejestrowany
samorządowiec, dzięki dostępnym filtrom, ma możliwość wyselekcjonowania
interesujących go danych dla swojej jednostki.
Zachęcam do zapoznania się z raportem, który jest dostępny pod adresem:
https://www.gov.pl/web/cyfryzacja/polska-w-zasiegu–pierwszy-raport-z-danymi-zinternetgovpl.
Ministerstwo Cyfryzacji będzie docelowo publikować raport co kwartał (według stanu na
31 marca, 30 czerwca, 30 września oraz 31 grudnia). W przyszłości ma on również
obejmować dane dotyczące projektów finansowanych ze środków publicznych.
Choć dołożyliśmy wszelkich starań, aby pierwsza publikacja raportu była jak najbardziej
dokładna oraz rzetelna – może zdarzyć się tak, że znajdą się w niej pewne niejasności.
Dlatego swoje uwagi, pomysły oraz propozycje jakie analizy powinny zostać
przeprowadzone, aby kolejne edycje raportu były jeszcze bardziej użyteczne można
przesyłać na adres sekretariat.DT@cyfra.gov.pl.