Szkoła Podstawowa w Grabanowie – VII edycja programu edukacyjnego Być jak Ignacy „Zostań Ambasadorem Nauki”

Nauka może być wspaniałą i fascynującą przygodą. Doświadczają tego na co dzień uczniowie Szkoły Podstawowej w Grabanowie. Młodzi działając w kole naukowym po raz kolejny biorą udział w VII edycji programu edukacyjnego Być jak Ignacy „Zostań Ambasadorem Nauki”. Pod opieką nauczycielki matematyki Pani Agaty Wiercińskiej uczniowie klasy piątej i szóstej zdobywają wiedzę, wykonują ciekawe doświadczenia i eksperymenty. Często zostają w szkole po zakończeniu lekcji, spotykają się w weekendy, by móc poznawać dokonania znanych naukowców i realizować własne projekty bazując na zdobytej wcześniej wiedzy.

Młodzi w tym roku szkolnym sprawdzali jak działa siła grawitacji, badali życie pod wodą oraz jej wyporność projektując łodzie podwodne, wykonywali modele pierwiastków, uczyli się języka migowego, pracowali również nad trudnym i skomplikowanym projektem enigmy. W związku z tym wyjechali na wycieczkę do oddalonego o prawie 500 kilometrów od swojej miejscowości Poznania, by zwiedzić Centrum Szyfrów Enigmy. Obecnie kończą ostatni VIII etap zmagań wykonując najważniejszą pracą konkursową, która oceniania będzie w ogólnopolskim konkursie, którego celem jest m.in. popularyzacja wiedzy na temat polskiej myśli naukowej wśród uczniów szkół podstawowych. Fundatorem nagród jest Fundacja PGNiG S.A. im. Ignacego Łukasiewicza z siedzibą w Warszawie.

Młodzi Naukowcy z Grabanowa pod okiem i troską oddanej nauczycielki zdobywają wiedzę, aktywnie spędzają czas, a przede wszystkim świetnie się bawią.

26.05.2023

W dniu 26 maja „Młodzi Naukowcy” z klasy 5 SP w Grabanowie odwiedzili Bank Spółdzielczy w Białej Podlaskiej przy ul. Kolejowej 5. Wizyta w banku była realizowana w ramach 8 etapu ogólnopolskiego konkursu „Być jak Ignacy”, którego celem jest m.in. popularyzacja wiedzy na temat polskiej myśli naukowej wśród uczniów szkół podstawowych, promowanie działań edukacyjnych opartych na aktywnym doświadczaniu, obserwowaniu, tworzeniu sytuacji bliskich naukowym dziedzinom wiedzy oraz popularyzacja nauk matematyczno-przyrodniczych i historii polskiej myśli technicznej.

Podczas wizyty uczniowie zwiedzili placówkę banku i poznali zasady funkcjonowania bankowości spółdzielczej. Dowiedzieli się również, jak zostać udziałowcem Banku Spółdzielczego w Białej Podlaskiej. Wysłuchali bardzo prelekcji na temat historii pieniądza. Jednak największe zainteresowanie wzbudziły metody rozpoznawania autentyczności banknotów. Mieli sposobność pieniędzy, przygotowanej przez pracowników banku, z której dowiedzieli się o czterech krokach zweryfikowania nieoryginalnych banknotów: dotknij, popatrz, przechyl i sprawdź. Uczniowie mieli możliwość samodzielnego ocenienia walut. Ponadto uczniowie mogli zobaczyć różne nominały innych państw. Jak również, młodzież poznała narzędzia do liczenia bilonu i banknotów. Pracownicy banku przygotowali im równie z quiz z nagrodami i słodki poczęstunek. Niebywałą atrakcją było również spotkanie z prezesem banku i możliwość zasiądnięcia w jego fotelu. Uczniowie wrócili bardzo zadowoleni i wiedza, którą nabyli przyda im się w życiu codziennym. Dziękujemy za możliwość uczestnictwa w zajęciach.